Miért kell súlyokat is használnod?

Edzés

Cikksorozat 

Edzés

1. Mitől leszel formás?

2. Miért kell súlyokat is használnod?

3. Miért kell, hogy erős is legyél?

4. Mi az örök fiatalságod titka?

7

Az izomzatod töretlen fejlődése szoros összefüggést mutat az erőszinted optimális fejlődésével!

Az izmaid fejlesztése tehát hosszú távon az erőszinted folyamatos növelése mellett összhangban működhet csak megfelelően. Ezt viszont kizárólag az ellenállások szakszerű adagolásával tudod csak biztosítani, egyszerűbben megfogalmazva, a gyakorlatokban használt súlyok nagyságával.

Az mindegy, hogy a használt súly a saját testsúlyunk, vagy egy súlyzó, attól az még ugyanolyan ellenállás, tehát súly. Nincs különbség! Viszont előbb utóbb eljön a pillanat, amikor már nem elegendő a saját testsúlyunk, mert a növekvő erőszintünk miatt az már nem biztosítja az izmaink további fejlődéséhez szükséges ellenállást. Sok esetben pont az ellenkezője is igaz lehet, történetesen, hogy a fittségi szintünknek egy adott gyakorlatban még túl sok a saját testsúlyunk. Sőt, bizonyos izomcsoportok és mozgáskészségek optimális fejlesztéséhez a saját testünk vagy testsúlyunk egyáltalán nem is megfelelő.

Ezekben az esetekben vagyunk kénytelenek külső ellenállásokat, tehát súlyzókat használni.

Az ellenállás mértékét intenzitásnak nevezzük. A megfelelően nagy intenzitás biztosítása egy rendkívül fontos alapfeltétele az izomépülésnek. Ahogy az izmaink fejlődnek, úgy növekszik az erőszintünk is, ami azt eredményezi, hogy egy idő után ugyanaz az ellenállás már relatíve sokkal kisebb intenzitássá válik, így nem fog további izomfejlődést előidézni. Ezért is lehet az, hogy a legtöbben megrekednek egy bizonyos szinten, megáll a fejlődésük, és hiába is edzenek, az izomzatukon és az alakjukon már nem látnak további változást. Ennek egyik fő oka lehet az, hogy egész egyszerűen erőben “kinőtték” az addig használt ellenállásaikat. Ekkor nem szabad félnünk szintet lépni, máskülönben stagnálás várhat ránk.

Fontos érv még a külső ellenállások, tehát a súlyzók használata mellett, hogy a testi felépítésünk alapjaiból erre lett “kitalálva”. Ami azt jelenti, hogy évmilliók óta rendszeresen szükségünk volt nehéz külső erőbehatások leküzdésére, így a mozgási szervrendszerünk ez irányba is alkalmazkodott. Gyakorlatilag az egész szervezetünk többek között ennek tökéletesítése mentén fejlődött ki. Pontosan ezért a különböző súlyok mozgatása, emelése és cipelése a legtermészetesebb funkcionális mozgásaink szerves részét képzi. Ennek következtében pedig a külső ellenállások használata nem csak öncélú tevékenység, hanem a természetes mozgáskészségeink komplex fejlesztésének alapjait is biztosíthatja.

Szintén kijelenthető, hogy bármilyen elért fittségi szint fenntartásához ugyanazt az intenzitást rendszeresen használnunk is kell, mint amivel az adott eredményt elértük. Ha ezt csökkentjük, vagy abbahagyjuk, akkor nem csak a stagnálással, de a visszafejlődéssel is számolnunk kell. Sajnos az emberi test ilyen. Ha nem használjuk, akkor az inaktivitás hatására a nagy része szó szerint leépül annak, amit kitartó munkával felépítettünk. Így hát a testünk karbantartásának egy életen keresztül történő tevékenységnek kell lennie, magyarán egy aktív életmódnak, amire tulajdonképpen “tervezve” lettünk.

Összefoglalva a súlyzó használata tehát nem jelent mást, mint szabályozott keretek között adagolni a megfelelő külső ellenállásokat a testünk optimális fejlődése érekében. Ezért kellenek a súlyok, és hosszú távon pontosan ezért elengedhetetlenek is egyben, ha a céljaink közt szerepel az izmaink és erőszintünk fejlesztése, alakunk formálása, mozgáskultúránk széleskörű javítása, valamint mindezek fenntartása.

Ha még nem olvastad az előzmény cikket, érdemes megnézned:
<< Mitől leszel formás?

A folytatáshoz kattints a következő cikkre:
>> Miért kell, hogy erős is legyél?

7

Megoldást keresel?

Amennyiben érdekes lehet számodra egy komplexen fejlesztő mozgásprogram, kattints a gombra!